Senyuman indah

Jumaat, 28 Februari 2014

Cinta dan Sahabat

Cinta dan sahabat.. dua kata yang sukar untuk ditafsir... erti sahabat terlalu dalam untuk dijiwai.. definisi cinta terlalu kuat untuk di hayati.. kan?? erm :) ( Amna cuba untuk tersenyum, walaupun dia baru bangun dari rebah akibat tendangan emosi)

 

 benar kata orang, cinta itu subjektif.. terlalu payah untuk di ukur, atas dasar apa cinta itu berputik, rupa, harta, agama, keturunan, ilmu, kepandaian atau dasar apa??

 

Amna terus berfikir: terlalu sukar, malah teramat payah mengawal perasaan cinta saat berada di laluan cita2..  terlalu payah mengutamakan sahabat andai bertentangan dengan cinta..

 

Amna menepuk dada tanya selera iman, "apa dia jodoh aku hingga aku sanggup berhenti di pertengahan perjalanan cita2 aku yang masih panjang, apa aku sanggup melukai sahabat yang setia bersama aku susah senang hanya kerana cinta"

 

"tak sanggup, sungguh aku tak sanggup.."

 

biar langkah cita2 diteruskan, langsung tidak menghirau perasaan 'cinta' itu.. bahu sahabat diganding, tangan sahabat di genggam bersama melangkah ke awanan cita..

 

10 tahun perasaan dipendam, langsung tidak menghirau malah tidak mengharap tetapi ia seakan tidak mahu menghilang.. entah.. kenapa.. Amna cuba lawan, lawan dan terus lawan..

 

sahabat nampak Amna tenang, perasaan yang di lawan seakan hilang, tetapi hakikatnya hanya Amna yang tahu..

 

"ah.. aku langsung tidak mengharap dia" pekik hati Amna

 

"Allah dah janji untuk aku yang lain" pujuk hati Amna

 

"tapi aku harap jodoh dia bukan dengan orang yang aku kenal"

 

"eh.. pelik aku ni"kritik dirinya sendiri 

 

itu lah dinamakan 'perasaan cinta pertama yang masih tersisa' kan?

 

Amna tersenyum........... 

 

"payah nya laluan ini, rasa macam nak berhenti, melihat orang semua sudah sampai ke penghujung, aku bila?" soal Amna

 

"kejayaan bukan mudah, orang yang berjaya hari ini, adalah orang yang pernah gagal berkali-kali dalam perjalanan mereka" Amna tersedar mendengar ayat itu.

 

"ah, semangat2.." Amna cuba bangun kembali...

 

Amna termenung memikir nasib diri.. cita2 nya yang masih panjang..

 

.................................

'ada something nak bagitahu'

 

''apa?''

 

'sebenarnya.........................'

 

hah suspen!!! getus hatinya

 

'sebenarnya sekarang ni aku dengan orang yang 10 tahun kau pendam perasaan cinta'

 

aaahhhh.... 

 

''oowh.. moga bahagia sobat''

 

Amna terjatuh sendiri, cuba bangun sendiri, lalu tersenyum, barangkali dia tersenyum kerana sahabatnya bahagia tapi di hatinya menangis 1001 air mata..

 

"-------------sejauh mana pun kita mengaku dia sahabat, kita menjaga hati dan perasaan dia, membantu tika dia susah, kita akan kalah apabila cinta bertandang diatma---------------------- 

 

--------------hanya memikir perassan kita, tanpa menghirau apa yang sahabat rasa-------------

 

---------------zahirnya sahabat mungkin tersenyum,  dalam hati dia apakah sama dengan apa yang di luarnya--------------" Amna menyimpul sendiri apa yang dia lalui

 

Amna tersenyum "Allah memberi aku 1001 pengajaran dalam masaalah" 

 

"Allah menunjuk aku mana yang benar dan mana yang salah" 

 

"Allah menyedar aku dari lamunan yang tak pernah sudah" 

pujuk Amna sambil mengurut dadanya dan bibir tak lekang dengan kalimah istighfar serta terus tersenyum...

 

 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan