Senyuman indah

Rabu, 8 Ogos 2012

Rencah Dunia

aku merentasi lautan,
disebuah tempat aku mula berjalan,
demi segantang pengalaman,
untuk bekalan menghadapi mehnah kehidupan.
aku melihat suatu keadaan,
anak-anak kecil di jalanan,
sambil menadah-nadah tangan,
aku bertanya pada teman,
di mana ibu ayah, tempat mereka mendapat kasih sayang,
mengapa mereka seperti anak buangan,
seolah-olah tidak ada masa depan,
satu jawapan amat menyedihkan,
mereka hidup dalam kemiskinan,
dibawah pemerintah yang mengamalkan kezaliman..

aku berjalan di daerah lain,
aku terdengar bunyi dentuman,
aku melihat peluru-peluru berterbangan,
aku menyaksi mayat-mayat bergelimpangan,
anak-anak tidak berdosa menjadi mangsa keadaan,
wanita-wanita diperkosa dengan kejam,
pemuda-pemuda dibunuh tanpa mengira keadaan,
aku menangisi ketakutan,
tempat apakah ini ya Tuhan,
rupanya itulah tempat peperangan,
mereka di perangi oleh musuh Islam..

aku trauma mengingati memori semalam,
saat aku dalam perjalanan,
hatiku merintih pilu,
air mataku mengalir sendu,
dadaku seolah ditusuk sembilu,
apalah nasib saudara-saudaraku..

aku berjalan dan terus berjalan,
aku temui mereka di satu kawasan,
bibir mereka mengukir manis sebuah senyuman,
mereka hidup penuh tenteram dan aman,
aku bingung kenapa daerah ini begitu berlainan,
aku bertanya mereka dalam satu pertemuan,
akhirnya ku tahu mereka hidup di bawah pemerintahan Islam..

memang benar sejarah silam melakarkan,
indahnya pemerintahan Islam,
siapakah khalifah yang memeintah 2/3 Dunia,
siapakah yang digelar khulafa' Ar-Rasyidin kelima,
Indahnya pemerintahan di zaman mereka,
apabila Islam menjadi kiblat yang utama..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan