Senyuman indah

Khamis, 9 Ogos 2012

Salam alaiki ya sohabati..

Buku sastera arab yang bertajuk ‘ana wa wathoni wa ummati’ karangan seorang gadis yang bernama ‘Azad Munir Al-Ghadhban’, ini lah buku sastera arab yang aku minati tika ini..

Dengar sahabat ungkapan Azad buat sahabat baiknya ‘risalah ila sodiqi wa rofiqi darbi’, ku rasa luahan hatinya sama dengan apa yang aku rasa saat ini, ku cuba untuk menterjemah tiap bait kalamnya.

Ukhuwah..satu kalimah yang begitu bersinar di hatiku..dengannya aku merasa kehidupan dengan begitu tinggi maknanya.

Aku tulis risalah ini menggambarkan perasaanku dan perasaan mana-mana kawan yang jauh dari kawannya, saudaranya, dan sahabatnya:

Saudaraku/sahabatku

Daripada hamparan langit. Keindahan bulan, biruan laut, benang putih fajar, ketenangan waktu sahur.. aku menulis untukmu..

Wahai orang yang telah mengukir namamu dalam langitku..

Telah membawa bersamaku kemanisan hidup dan laluannya, dan kesabaranku ke atas kerinduannya..

Wahai orang yang telah menyinari jalanku, melukis mimpi2 bersamaku, menjaga ku, akan ku lukis suaramu di waktu pagi, dan diatas lembaran embun di waktu fajar, dan ku ukir namamu diatas ranting2 pokok dan dedaunnya, dan aku bernaung dengan kecintaanmu selama-lamanya..

Akhi/sohabati.. bagi tiap sesuatu ada akhirnya..dan untuk kisah kita tiada akhir..sekalipun kita sudah mati dan ditelan bumi, maka perjanjian kita diatas mimbar daripada cahaya..dibawah naungan arasy.. ukhti sohabati..jika berpisah jasad kita..ruh kita tetap satu..tak akan terpisah selamanya..kekal bersatu seindah keindahan cinta..melakar lembaran cita2 dan kerinduan..

P/S: hanya bait yang diketahui makna saja yang diterjemah, dan dalam terjemahan ini pasti terdapat banyak kesalahan..afwan minni..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan