Senyuman indah

Jumaat, 31 Ogos 2012

Novel..haha

H
embusan bayu pagi, dengan keindahan panorama sawah padi, kelihatan di sawah para petani mula membanting tulang untuk mencari rezki, burung-burung mula berterbang riang melintasi petak-petak sawah, sebuah perkampungan yang sungguh indah, jauh dari kesebukan kota, sang suria yang tidak pernah ingkar dengan perintah, sudah mula melaksanakan amanah, menyuluh setiap penjuru bumi dengan cahayanya.
Sebuah beranda rumah yang menghala ke arah sawah padi, seorang gadis termenung sendirian, fikiran melayang entah ke mana, jauh disudut hati gadis desa ini, ada sesuatu yang meruntun kalbu, mampukah Nabila yang berasal dari keluarga yang sederhana ini menggapai kejayaan seperti insane lain. “Nabila biar pun kehidupan kau tidak semewah insane lain, tapi itu tidak bermakna kau tidak boleh berjaya seperti mereka, kerana punca kejayaan adalah pengorbanan, selebihnya doa dan tawakkal” bicara Nabila sendirian. Nabila meneruskan studynya, memandangkan dia akan menempuh dua peperiksaan pada tahun ini, peperiksaan STAM seperti yang telah ditetapkan oleh kerajaan Malaysia, dan peperiksaan Syahadah adalah silives khas bagi sekolah menengah agama swasta.
            Sungguh cepat masa berlalu, menamatkan waktu cuti bulanan yang begitu singkat, begitu berat hati Nabila untuk melangkah ke asrama, terasa bosan dengan kebisingan hiruk piruk kota, Nabila lebih selesa dengan keindahan suasana kampung, lebih tenang dan tenteram untuk mengulangkaji pelajaran dengan hanya melihat kehijauan padi.
Biar pun seorang pelajar yang pandai dan sering mencipta nama dalam kategori pelajar cemerlang disekolahnya, apabila peperiksaan semakin hampir debaran tetap terasa. Nabila berusaha sekeras mungkin untuk mendapat keputusan yang cemerlang bagi kedua-dua peperiksaan tersebut, kerana ini tahun terakhir Nabila di sekolah menengah dan tahun depan bakal menyandang gelaran mahasiswa di university tempatan atau pun luar Negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan